Nieuwe speeltuin , maar kun je er ook veilig spelen ?

   

Wordt dit straks de plaats van de afvalcontainer ?

De nieuwe speeltuin aan het Radon-Krypton krijgt er , als het aan de gemeente ligt , nog een speelwerktuig bij . Maar dan in de vorm van een Ondergrondse Afvalcontainer, een Orac, de ZW07.

Na ruim 3 jaar wachten was het de afgelopen week ( week 27) dan eindelijk zover .  De speeltuin tussen de Radon en de Krypton is voorzien van speelwerktuigen.

De schommels , het duikelrek en de andere speelwerktuigen zijn door de jeugdige bewoners meteen enthousiast in gebruik genomen.

Het is er direct een gezellige drukte geworden en de hele buurt is blij.

Maar of die blijdschap lang gaat duren is maar de vraag.

De gemeente Zeewolde is namelijk van plan om in deze speeltuin een Orac te plaatsen. De ZW07.

Die plande de gemeente in het concept -plaatsingsplan  eerder op de hoek van de Argon en de Krypton nabij een speeltuin. Daar maakte de buurt met succes bezwaar tegen.

Daarop “verhuist” de gemeente de Orac ZW07 “op papier”naar het fietspad tussen de Kobalt en de Seleen.  En opnieuw in een speeltuin!

 De nieuwe speeltuin.

 

Omwonenden maakten middels een zienswijze  bezwaar tegen het definitieve plaatsingsplan vanwege de toenemende verkeersbewegingen , de verkeers(on)veiligheid ter plaatse en de combinatie spelende kinderen en een afvalcontainer .

Bovendien kan  het ” te legen “voertuig er alleen bij via het fietspad .

De gemeente erkende de bezwaren deels, met name de onveiligheid en besluit om de Orac opnieuw  “op papier” te verplaatsen.

Daarvoor koos de gemeente nu een lokatie langs de Krypton op 3 m uit het fietspad , maaaar nog steeds  in de speeltuin. Zij stelde nu voor om aan 3 zijden een hek om de Orac te plaatsen. Voor de veiligheid..

Over de verkeers(on)veiligheid werd niet meer gesproken , want volgens het draaiboek van de gemeente kwamen de gebruikers allemaal lopend of met de fiets hun restafval brengen.

Al met al was de gemiddelde loopafstand voor de 126 gebruikers inmiddels wel met 75 m toegenomen.

En de 86 gebruikers aan de Telluur, de Radon en omgeving hebben nog steeds geen Orac en moeten tot 3 km omrijden om met de auto bij de ZW07 te komen !

Er volgde nog een gesprek tussen de bezwaarmakers, de behandelend ambtenaar en verantwoordelijk wethouder Sijthoff  van de gemeente .

Daarbij heb ik voorgesteld  om de de wijk Bergkwartier-Laag in 3 delen , noord -midden en zuid op te splitsen . En bij elke  ingang van de wijk een ORAC te plaatsen, binnen de gestelde richtlijnen van de gemeente.

De behandeld ambtenaar dacht er anders over. Het alternatieve plan kostte de gemeente een extra Orac en daar lagen kabels en leidingen !

De verkeers(on)veiligheid van spelende kinderen afzetten tegenover de kosten van 1 extra container ? Dat ging de buurtbewoners veel en veel  te ver!

Daarop boden de bezwaarmakers aan , om die extra Orac dan maar zelf te betalen.

Wat koste zo’n container ? € 12.500,– per stuk .

Maar dat  is 2x meer dan waarvoor de gemeenteraad krediet beschikbaar heeft gesteld.! Hoe zit dat. ?

Wat blijkt : HVC, de inzamelaar leased de binnenbakken aan de gemeente Zeewolde maar die betaald alleen de buitenbak van de Orac. 60 stuks.

Maar dan kost het plan tenminste € 750.000,–en geen € 450.000 ?

De wethouder legde het bezwaar van de bewoners voor aan het college van B&W.

Die besliste snel . Het plan bleef zoals het was. Wat alternatief ? Wie waren die bezwaarmakers ?

Er volgde nog 1 telefoongesprek met de behandelend ambtenaar , de wethouder is niet meer voor commentaar beschikbaar.

Het plan bleef zoals het was , alternatieven waren niet gevraagd.

De ambtenaar vertelde me dat het niet zozeer ging om de kosten van die extra container Daar kwamen ze bij de gemeente wel uit vertelde hij .

Nee het ging HVC veel meer om de rijroute van het inzamelvoertuig.

Toen brak er iets in mijn begrip en adviseerde ik de buurtbewoners de gang naar de Raad van State . Die zitting was afgelopen donderdag 02 juli 2020.

Later meer.

Met vriendelijke groet,

 

Sipke Veenstra

 

 

 

Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Voel je vrij om deze informatie te delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *