Met bijna 2 maanden vertraging is de reconstructie van de Vogelweg op 4 juli begonnen en sinds 5 augustus weer gereed. Aannemer Gebr. van de Lee hebben tot 12 augustus de tijd , maar de werkzaamheden liggen ruim voor op schema . Daarmee is in een tijdsbestek van ca 30 werkdagen 8 km provinciale weg volledig vernieuwd. Dat is een knap staaltje werk.
Ik maakte foto’s van deze werkzaamheden en hierbij het beeldverslag .
In een hoog tempo is het bestaande asfaltpakket weggefreesd en afgevoerd voor hergebruik in het nieuwe asfalt.
Daarna zijn de “chemisch verontreiningde” penetratielagen en de funderingslagen van silex, lava,grauwacke en hoogovenslakken opgebroken en afgevoerd en worden deze gestort als afvalstof of indien ze “schoon” zijn , hergebruikt in funderingslagen.
Oorspronkelijk was het de planning om de Vogelweg 3 maanden af te sluiten , nl. van 17 mei t/m 13 augustus.
De vertraging in de uitvoering ontstond vanwege een rechtzaak tussen de provincie Flevoland en laagste inschrijver KWS.
Uiteindelijk won “opvolger ” van de Lee en kreeg het werk gegund.
Over de “golven” in de Vogelweg is al veel geroepen :
U kent ze vast : ongelijke zettingen als gevolg van stroomgeulen van de Eem , slappe veenlagen in de ondergrond en schade door bomen.
De destijds gekozen uitvoeringsmethode in combinatie met een zuinig gebruik van zand en funderingsmateriaal zijn echter de belangrijkste oorzaak van het ontstaan van de bekende “golven” in de weg.
Reeds tijdens het maken van dit gedeelte van de Vogelweg , `zijn deze “golven” ontstaan.
Het begon zo :
Dit deel van de Vogelweg is aangelegd omstreeks 1977-78 door aannemer Busker uit Almelo.
Het bedrijf maakte voor de aanvoer van het benodigde zand gebruik van zware gronddumpers van het merk Oshkosh . Deze dumpers waren omgebouwde 4 -assige Amerikaanse legervoertuigen uit de 2e wereldoorlog. Ze waren vanwege het hoge terreingewicht van ca 50 ton en de smalle banden feitelijk ongeschikt voor het werk.
De gronddumpers raakten om de haverkap vast of vielen “op de kant”.
De ondergrond van klei “kneep” tijdens de aanvoer van het cunetzand dwarsdoor het zandpakket naar boven en veroorzaakte zo zwakke plekken . Dergelijke plekken waren voor het aanbrengen van de funderinglaag al zichtbaar , maar zijn onvoldoende hersteld .
Dit is de reden, dat de provincie nu dan ook “grond” aantreft in het zandpakket.
Opvallend is ook de geringe dikte van dat zandpakket , ca 60 cm zand. Gebruikelijk zou dat 100 cm moeten zijn . Maar zo stond het wellicht in het toenmalige bestek van de Dienst der Zuiderzeewerken ?
Afijn , over deze golvende zandbaan , met overigens prima zand uit het depot Praamweg , is daarna de “golvende” funderingslaag van ca 30 cm hoogovenslakken aangebracht . Niemand gaf in dat stadium de opdracht om de weg “strak” te maken.
Deze funderingslaag is afgewerkt met van 5-10 cm grauwacke en daarna voorzien van een penetratielaag van grind en wegenteer of bitumen.
Kortom , de Vogelweg “golfde” al vanaf de eerste dag en vanaf haar eerste aanleg.
De ergste slagen zijn er toen de penetratieverharding in 1979 werd voorzien van een laag asfalt wel uitgehaald , maar “strak” werd het lengteprofiel nooit gemaakt. Ik was als asfaltuitvoerder de “maker” van een groot weggedeelte in die dagen.
De aangeplant met bomen is bedoeld om de wind en het landschap te breken ,prima, maar de rijen naast de weg waren hier funest omdat het wortelgestel , wegens gebrek aan (sloot)water , alle vocht en daarmee de steun aan het weglichaam en de berm onttrokken.
Een bermsloot met water voor deze bomen ontbrak. Diverse deskundigen waarschuwden de provincie voor de komende schade , maar hun aktie bleef te lang uit.
Ondanks de eerdere kap van 2-3 rijen bomen , was het leed al geschied en scheurde het weglichaam inclusief het asfalt uit elkaar.
De provincie Flevoland koos voor zekerheid in het nieuwe ontwerp door de wegconstructie zwaar te dimensioneren en wellicht kan de nieuwe Vogelweg nu weer 50 jaar mee.
Bron : Sipke Veenstra
Foto’s : Sipke Veenstra