Fietsers vanuit Zeewolde richting Harderwijk en andersom, moeten vanaf 2 october rekening houden met een bizar en niet verlicht obstakel op dat fietspad ter hoogte van het te maken Lanterstrand.
Ter plaatse is een knullig en niet verlicht gevaarlijk “obstakel” gemaakt om een buisleiding te kunnen passeren.
Fietsers worden d.m.v. een niet reflecterend bord gevraagd om af te stappen !
Verkeersveiligheid voor (brom)fietsers , hier ingeruild voor een knipperlampje !
Op geen enkele manier is hier rekening gehouden met de veiligheid van de(brom) fietsers en afstappen is natuurlijk geen optie! En dat gedurende 5 maanden .
Levensgevaarlijk en niet alleen in het donker ! Kortom prutswerk van de eerste orde waar de wegbeheerder nooit akkoord mee kan gaan. Doet zij dat namelijk wel , dan zijn de schadelijke gevolgen eveneens voor haar rekening.
Volgens berichtgeving van de gemeente Zeewolde in de Zeewolde Aktueel kunnen de werkzaamheden wellicht in week 41 beginnen . Met ruim 2 maanden vertraging.
De gemeente wijd deze vertraging aan de aanwezigheid van beschermde watervogeltjes , waarmee volgens de vergunning rekening moet worden gehouden.
Dat excuus klinkt mooier dan het misschien is. Ter plaatse van de zandwinlokatie bevinden zich geen beschermde watervogels en op het stort is geen water en dus ook geen vogels. In het contract met de aannemer staan die vogels overigens vast niet.
Ik noemde Heuvelman Ibis uit Delfzijl als aannemer voor het zand opspuiten , een “natte aannemer” met een zandzuiger. Zij beschikken over een nieuwe zandzuiger speciaal voor dit type werkzaamheden . Prima.
Hoofdaannemer is echter om onverklaarbare redenen aannemer Hoornstra-Ophof uit Doesburg. Een “droge”gww aannemer met een uitnodiging en de laagste prijs .
In deze aanbesteding was het verschil met de overige inschrijvers ruim € 400.000,- op een aanneemsom van ca € 2.300.000,–
Het “natte” deel maakt onderdeel uit van een grotere werk , zeg , de Tulp 2, met stalen damwanden , asfaltverhardingen en grondwerk.
Het grondbedrijf van de gemeente bewandeld steeds vaker vreemde wegen.
In het kader van o.a het aanbestedingsbeleid van de gemeente Zeewolde kom ik daar op terug.