Langs de straat – de Ossekampweg en meer.

In  geheim deel 1 , maakte ik een raming van de liquiditeitspositie van het grondbedrijf , zeg maar de bv Zeewolde .

Inclusief het weerstandsvermogen  geschat op 10 miljoen , maar dagelijks onderhevig aan veranderingen door verkopen van bouwgrond en investeringen in bouw-en woonrijpmaken van bouwterrein.

Dat grondbedrijf heeft wel meer geld, maar dat zit letterlijk vast in grond.

Aan de Ossekamperweg ligt hun duurste aankoop , ca 35 ha landbouwgrond en inmiddels voorzien van een gracht met ligplaatsen voor woonboten .

Van die woonboten is nog niks te zien , van de 150- 200 belangstellenden is weinig over.

Geschrokken van de grondprijzen en de beperkingen . De kavelprijzen zijn daarom met ca € 50.000,– verlaagd en nu vanaf € 175.000,– te koop.

Misschien is er 1 potentiele koper , maar daarvoor is dan wel ca € 1,3 miljoen uitgegeven om een gracht te graven.

Geen wonder , wie zich een dergelijke kavel aanschaft , moet de woonark ter plaatse bouwen . De beperkte doorvaarthoogte van de bruggen van 3,50 m  maakt aanvoer over water niet mogelijk . Klein foutje zeg maar.

Een foutje dat de potentiele woonbooteigenaar  ca € 100.000,– aan extra bouwkosten (op lokatie ) kost.

Bovendien , aan wie verkoop je later deze boot , als hij nooit meer te verplaatsen is ?

Ook zit er veel geld vast in ca 50 ha niet verkocht bedrijventerrein , o.a het Fortenveld ( Gamma) , het Horsterparc  en het Trekkersveld III.

Een belangrijk deel van dat bedrijventerrein verliest zijn aantrekkingskracht door de mogelijke komst van een crematorium.

De grondprijzen zijn ook daar met 10% verhoogd naar € 94,– excl btw/m2.

 

 

Share on linkedin
Linkedin
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on google
Google
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Voel je vrij om deze informatie te delen

2 reacties op “Langs de straat – de Ossekampweg en meer.

  1. Hallo teleurgestelde koper,

    Dank voor je info,wij waren ook voornemend echter lopen na contact met verschillende (derde)ook tegen de door u genoemde problemen aan.

    met vr gr een meelezer !

  2. Wij waren verrast dat de prijs van de woonschepen kavels naar beneden was bijgesteld, eindelijk een mogelijkheid om onze dromen om te zetten in daden.

    Na een afspraak bij de gemeente gemaakt te hebben kregen wij via de dienstdoende voorlichter een verhaal voorgelegd. U heeft te maken met een bestemmingsplan was de boodschap. U ziet dat er verschillende zaken zijn opgenomen en zijn interpretabel, maar u moet er zelf voor zorgen dat wat u wilt realiseren wel binnen de kaders van het bestemmingsplan gaat vallen. En wij toetsen uw plannen, dat is gratis.
    Gelukkig want het is niet de bedoeling dat wij als kopers plannen indienen tegen betaling van leges en de kous op de kop krijgen.

    Vragen over:
    Het talud weet u dat de huidige waterlijn uitspoelt?
    Antwoord : Dat probleem is voor de koper?
    Op de vraag hoe nu zo’n boot of bak op zijn plaats kan komen
    Antwoord : ” Er is wat stuurmanskunst voor nodig”
    En waarom zijn er niet meer kavels weg?
    Antwoord: Tja eigenlijk te weinig animo tot nu toe, en dat met een stalen gezicht.
    Hoe gaat de overdracht van de grond want we hebben nog een lange weg te gaan?
    Antwoord: Gemeente is daar meegaand in 10% aanbetalen, voorlopige koopcontract etc. was mogelijk.

    Goed en dan ga je met wat onderbuik gevoelens als potentiele koper weg .
    Met de mededeling dat de gemeente gaat kijken of ons bedachte plekje nog vrij is.
    En ja, hoera…. de volgende dag kregen wij het heugelijke bericht binnen.
    U heeft een optie op uw voorkeurskavel en krijgt drie maanden de tijd om uw droom verder in te vullen.

    We hadden het idee om op een kleinere kavel een woonark te leggen van 16 bij 8 meter, de grotere kavels vallen buiten ons budget.
    En dan na een dag je verkneukeld te hebben aan het idee ga je aan de gang. Een haalbaarheidsstudie doen is als eerste stap .
    Al snel was de conclusie dat afbouw bij een bouwer niet mogelijk was.
    De bruggen zijn te laag in de vaarroute van de Blauwe Diamant, conclusie verhogende bouwkosten voor de ontwikkelaar!
    Dat wisten ze toch al bij de gemeente, waarom geen openheid?

    Voor alle kopers die graag een betonnen bak willen gebruiken als fundament voor een woonboot, als alternatief plan.
    Ga ik iedereen nu uit zijn droom halen.

    Kijk de leggers van het waterschap erop na en vergelijk de profielen van de te bevaren tochten! En dan is er maar één conclusie, je kan er niet varen als de bak 1,7mtr diep steekt met de boven genoemde maten. En die ruimte heb je nodig bij twee woonlagen want je mag maar tot 5 mtr. boven het water bouwen in de gootlijn.

    Het transport loopt hopeloos vast in de taludlijnen en dan zit er maar een optie op.
    Laat de gemeente maar garant staan voor de bergingskosten.

    Goed dat is een dingetje, niet belangrijk blijkbaar .

    Er moet dus eigenlijk op locatie een betonnen bak worden gestort, dat ding weegt een kleine 50 ton. Daar heb je twee kranen voor nodig (100 tons) tegen een tarief van 2000 euro per uur. U bent voor het inhijsen zeker 10000 euro kwijt en dat is buiten beschouwing van de te realiseren bouwplaats kosten, extra versteviging van de ondergronden en het weer verwijderen daarvan.
    Vandaar dat de projecten van Waterrock niet lopen, de bouwkosten zijn te hoog!

    Nu de prijs van het kavel en wat je allemaal niet mag:

    88 m2. water voor de ark koop je wel maar mag je niet gebruiken. Wel onderhouden svp.
    75 m2 taludlijn langs de ark zonder schoeiing! hoogte verschil 1,7/1,5 mtr.
    Alleen een loopplank van max 2 mtr. breedte, tussen de ark en de walkant geen vlonders! Dat is weer 88 m2 minder gebruiksoppervlak.
    Dus al met al betaal je als koper bijna 50% van het perceel waarmee je feitelijk niets mee kan en mag doen ( bestemmingsplan)
    Dan wordt die 176.000,- euro opeens wel heel veel geld.

    Na vier dagen een optie te hebben gehad op een kavel, is de beslissing gevallen.
    We laten het idee los en de gemeente bericht. En met niet zo vriendelijke bewoordingen duidelijk gemaakt dat je wordt bedonderd als klant.
    Deze feiten zijn allang bekend en er wordt schaamteloos aangegeven dat de alle opties open liggen.
    De politiek moet zich schamen voor dit praktijken en wat een blunder , slapen de planologen daar?

    Maar er is wel een oplossing om de stichtingskosten wat te verzachten.

    Maak de nieuwe sluis aan de Wolderwijd zijde groot genoeg om afgebouwde woonarken te verplaatsen .
    Maak een uitneembare brug dan kan je alle geprojecteerde watervilla’s en woonschepen neerleggen, verdienen we ook nog wat aan de stichtingskosten.

    Kost wat maar dan heb je ook wat, anders blijft onderstaande uitspraak staan

    Een woonboot in Zeewolde dat is een droom, nou droom dan maar lekker verder.

    m vr gr
    Een teleurgestelde koper

Laat een antwoord achter aan P. Wijngaard Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *