Langs de straat, deel 9, het “geheim” van de Vogelweg.

Met bijna 2 maanden vertraging is de reconstructie van de Vogelweg  op 4 juli begonnen en sinds 5 augustus weer gereed. Aannemer Gebr. van de Lee hebben tot  12 augustus de tijd , maar de werkzaamheden liggen ruim voor op schema . Daarmee is in een tijdsbestek van ca 30 werkdagen   8 km provinciale weg volledig vernieuwd. Dat is een knap staaltje werk.

Ik maakte foto’s van deze werkzaamheden en hierbij het beeldverslag .

In een hoog tempo is het bestaande asfaltpakket weggefreesd en afgevoerd voor hergebruik in het nieuwe asfalt.

kippertrailer en asfaltfrees
De asfaltfrees freest ca 16 cm bestaand asfalt weg.

Daarna zijn de  “chemisch verontreiningde” penetratielagen   en de funderingslagen van silex, lava,grauwacke en hoogovenslakken opgebroken en afgevoerd en worden deze gestort als afvalstof of indien ze “schoon” zijn , hergebruikt in funderingslagen.

graafmachine breekt funderingslagen op
Een zware graafmachine breekt de funderingslagen op
fundering van lavagesteente
Fundering van  (rood)lavagesteente
resten van de penetratie en de funderingslaag van hoogovenslakken
De resten van de penetratielaag met wegenteer op een funderingslaag van 30 cm hoogovenslakken

 

 

de weg krijgt nieuwe drainage voor een goede waterhuishouding
De weg krijgt een nieuwe drainage voor een goede waterhuishouding , het zandpakket is nog een beetje zoek .
fa Kolk brengt extra zandpakket vanuit depot Torenvalk
o.a de fa Kolk uit de Wijk brengen met hun 8×8’en het extra zandpakket aan vanuit het depot Torenvalkweg, in totaal wordt ruim 33.000 m3 zand aangevoerd.

 

 

Een grader maakt de zandbaan op hoogte
Een grader maakt de zandbaan daarna exact op hoogte.

 

het wapeningsdoek wordt aangebracht
Daarna wordt het wapeningsdoek voor extra versteviging aangebracht.

 

de nieuwe fundering van 25 cm gebroken puin wordt aangebracht en verdicht
De nieuwe fundering van 25 cm gebroken puin wordt uitgestort, verdicht en geprofileerd.
En komt er 30.000 ton nieuw asfalt in 4 lagen van totaal 24 cm dik
Daarna krijgt de Vogelweg 30.000 ton nieuw asfalt .

 

 

in 4 lagen van totaal 24 cm dik
In 4 lagen van totaal 24 cm nieuw asfalt( de deklaag ontbreekt hier nog)

 

de kruisingen Vogelweg-Duikerweg en Vogelweg Dodaarsweg worden veilig gemaakt
De kruisingen Vogelweg-Duikerweg en Vogelweg -Wulpweg worden veiliger gemaakt.
De belijning is aangebracht en de bermen worden afgewerkt.
De belijning is aangebracht en de bermen worden afgewerkt.

Oorspronkelijk was het de planning om de Vogelweg 3 maanden af te sluiten , nl. van 17 mei t/m 13 augustus.

De vertraging in de uitvoering ontstond vanwege een rechtzaak tussen de provincie Flevoland en laagste inschrijver KWS.

Uiteindelijk won  “opvolger ” van de Lee  en kreeg het werk gegund.

Over de “golven” in de Vogelweg is al veel geroepen :

U kent ze vast : ongelijke zettingen als gevolg van stroomgeulen van de Eem  , slappe veenlagen in de ondergrond en schade door bomen.

De destijds gekozen uitvoeringsmethode in combinatie met een zuinig gebruik van zand en  funderingsmateriaal zijn echter de belangrijkste oorzaak  van het ontstaan van de bekende “golven” in de weg.

Reeds tijdens het maken  van dit gedeelte van de Vogelweg , `zijn deze  “golven” ontstaan.

Het begon zo :

Dit deel van de  Vogelweg is aangelegd omstreeks 1977-78 door  aannemer Busker uit Almelo.

Het bedrijf maakte voor de aanvoer van het benodigde zand gebruik van zware gronddumpers van het merk Oshkosh . Deze dumpers waren omgebouwde 4 -assige Amerikaanse legervoertuigen uit de 2e wereldoorlog. Ze waren vanwege het hoge terreingewicht van ca 50 ton en de smalle banden feitelijk ongeschikt voor het werk.

de nog steeds ongerijpte klei onder het dunne zandpakket
de nog steeds ongerijpte klei onder het dunne zandpakket

De gronddumpers raakten om de haverkap vast of vielen “op de kant”.

De ondergrond van klei “kneep” tijdens de aanvoer van het cunetzand dwarsdoor het zandpakket naar boven en veroorzaakte zo zwakke plekken . Dergelijke plekken waren voor het aanbrengen van de funderinglaag al zichtbaar , maar zijn  onvoldoende hersteld .

Dit is de reden, dat de provincie  nu dan ook “grond” aantreft in het zandpakket.

 

goed zichtbaar , het dunne zandpakket
Hier goed zichtbaar , het te “dunne” zandpakket van ca 60 cm. (de “slang” = de nog te leggen drainage)

Opvallend is ook de geringe dikte van dat zandpakket , ca 60 cm zand. Gebruikelijk zou dat 100 cm moeten zijn . Maar zo stond het wellicht in het toenmalige bestek van de Dienst der Zuiderzeewerken ?

Afijn , over deze golvende zandbaan , met overigens prima zand uit het depot Praamweg , is  daarna de “golvende” funderingslaag van ca 30 cm hoogovenslakken aangebracht . Niemand  gaf in dat stadium de opdracht om de weg “strak” te maken.

de blote funderingslaag van hoogovenslakken en grauwacke
de” blote” funderingslaag van hoogovenslakken en lava

Deze funderingslaag is afgewerkt met  van 5-10 cm grauwacke en daarna voorzien van een penetratielaag van grind en wegenteer of bitumen.

Kortom , de Vogelweg “golfde” al vanaf de eerste dag en vanaf haar eerste aanleg.

De ergste slagen zijn er toen de penetratieverharding in 1979 werd voorzien van een laag asfalt wel uitgehaald , maar “strak” werd het lengteprofiel  nooit gemaakt.  Ik was als asfaltuitvoerder de “maker” van een groot weggedeelte  in die dagen.

De aangeplant met bomen is bedoeld om de wind en het landschap te breken ,prima, maar de rijen naast de weg waren hier funest omdat het wortelgestel , wegens gebrek aan (sloot)water , alle vocht en daarmee de steun aan het weglichaam en de berm onttrokken.

Goed zichtbaar , de boomwortels tot ca 2 m1 in het zandpakket
Goed zichtbaar , de boomwortels zijn tot ca 2 m1 in het zandpakket doorgedrongen !

Een bermsloot met water voor deze bomen ontbrak. Diverse deskundigen waarschuwden de provincie voor de komende schade , maar hun aktie bleef te lang uit.

Ondanks de eerdere kap van 2-3 rijen bomen , was het leed al geschied en scheurde het weglichaam inclusief het asfalt uit elkaar.

De provincie Flevoland koos voor zekerheid in het nieuwe ontwerp door de wegconstructie zwaar te dimensioneren en wellicht kan de nieuwe Vogelweg nu weer 50 jaar mee.

Bron  :   Sipke Veenstra

Foto’s : Sipke Veenstra

 

 

 

Share on linkedin
Linkedin
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on google
Google
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Voel je vrij om deze informatie te delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *